اختلال اضطراب فراگیر یا اختلال اضطراب منتشر

کلینیک روانشناسی تارا به نقل از آتوسا رفیعی پور:

اختلال اضطراب فراگیر یا اختلال اضطراب منتشر(Generalized Anxiety Disorder) نوعی اختلال اضطرابی است که با نگرانی بیش از حد و نا معقول نسبت به اتفاقات روزمره پیش می‌آید و در صورت عدم درمان می‌تواند ماه‌ها و سال‌ها در فرد وجود داشته باشد.
فرد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر (GAD)دائما دچار اضطراب، پریشانی، دلشوره شدید حتی برای اتفاقات روزمره است.
ترس و نگرانی همواره همراه آن‌هاست و این ترس‌ها و نگرانی‌ها می‌تواند راجع‌به پول، خانواده،شغل،تحصیل، سلامتی باشد و حتی روی عملکرد فرد در رابطه با این موارد تاثیر می‌گذارد و همواره فرد مبتلا به GAD را دچار مشکل می‌کند.
این افراد بدون درمان ممکن است به مرور زمان توانایی انجام فعالیت‌های روزانه خودشون را تا اندازه قابل توجهی از دست بدهند.
گاهی حتی می‌داند که این نگرانی‌ها افراطی است ولی توانایی کنترل ندارد.
فرد مبتلا به GAD نمی‌تواند خودش را آرام کند در صورتی که گاهی تلاش زیادی برای آرام کردن ذهن خود انجام می‌دهد و همچنان نگران است ،نگرانی‌هایی که حتی دلیلی برای آن‌ها پیدا نمی‌کند و غیر واقعی هستند و حتی در روابط آن‌ها تأثیر می‌گذارد که این در طولانی مدت می‌تواند حتی رفتارهای اجتنابی در فرد ایجاد کند.
ظاهر بالینی در سنین مختلف یکسان است فقط دلایل اضطراب نسبت به سن تغییر می‌کند در کودکان و نوجوانان دلایلی همچون مدرسه و تحصیل، در بزرگسالی خانواده و شغل و در سالمندی اضطراب‌هایی راجع‌به سلامتی خود و اطرافیان خودش رو نشان می‌دهد.
اختلال اضطرابی فراگیر(GAD) علاوه بر ژنتیک و ساختار مغز ،عوامل پیچیده‌ی روان‌شناختی و محیطی و حتی اجتماعی هم باعث ابتلا می‌شود ،مثل آزارهای جنسی، مرگ عزیزان، سبک زندگی، بی‌توجهی والدین و …
که در این صورت فرد دچار بی‌اعتمادی و ترس و انزوا نسبت به جامعه و اتفاقات پیرامون خود دارد.
فرد مبتلا به GAD برداشت نادرستی نسبت به روابط و اتفاقات پیرامون خودش دارد یعنی برای او ترس و نگرانی ایجاد می‌کند که دلیل واقعی ندارد.
درمان این افراد ترکیبی از درمان دارویی و روان‌درمانی است در کنار اقدامات حمایتی
برای کم‌تر شدن علائم و نشانه‌ها، مراحل آرام‌سازی، مایندفولنس(Mindfulness )، تنفس شکمی یا تنفس دیافراگمی هم می‌تواند کمک کننده باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *