مدیریت ذهن و افکار و هیجانات ورزشکاران

روان شناسی و ورزش درکنار هم یک پکیج هدفمند و کارآمد برای مدیریت ذهن و افکار و هیجانات ورزشکاران به حساب می آیند که متاسفانه در جامعه ورزشی ما سالها نادیده گرفته شده چرا که پل زدن بین این دو عرصه پیچیده و بزرگ کار ظریف و دشواری است که یک متخصص کارآزموده و با سابقه از پس آن بر می آید . یک ورزشکار گاهی خود نیازمندش را وارد میدان رقابت می کند که از ابتدای حضورش در ورزشگاه با انبوهی از افکار مغشوش ، احساسات آشفته و مشکلاتی کهنه دست و پنجه نرم می کند و این مجموعه آسیب های روانی همراه با واکنش های جسمی از قبیل درد،تیک،تعریق،ضربان قلب تند وگرفتگی های عضلانی تبدیل به فستیوالی از مشکلات روان شناختی در آن موقعیت می شود. ورزشکاران عمدتا مثل سایر افراد به مشکلات پشت پرده شان بطور نسبی هم آگاهی دارند و هم ترجیح می دهند حداقل برای آن لحظه با استفاده از روش های کوتاه مدت و ناکارامدی مثل نادیده انگاری یا اجتناب ، صورت مساله را به اصطلاح حل کنند. شاید این روش در کوتاه مدت و البته تا درصدی موثر باشد اما در دراز مدت ورزشکار را دچار فرسودگی های روانی جسمانی می کند.
گاها به خودش می گوید تو باید این رقابت را ببری، چون که به پولش احتیاج داری برای خرید ماشین ، تو باید هرجوری شده این مسابقه رو از آن خودت کنی چون از تو انتظار زیادی میره و اگر نبری شاید شانس پوشیدن لباس تیم ملی را از دست بدهی و …. مواردی از این دست که مرتبا افکار ورزشکار را درگیر نموده و روی تصمیمات و عملکرد وی در مسابقه نیز تاثیر می گذارد. او سعی می کند بخاطر تمام باید هایی که برای خودش تعریف کرده و برای هرجوری رسیدن به هدفش که پوشش دهنده نیاز هایش می باشد، تغییر تاکتیک های هیجانی و فکر نشده را در دستور کارش قرار دهد و این فروپاشیدگی روانی می تواند یک گل به خودی محسوب شود.
شما ورزشکار عزیز خوبه که به مشکلاتتان آگاه باشید، در جهت حل آنها تلاش کنید، از متخصص حوزه روان شناسی بخصوص روان شناس ورزش کمک بگیرید تا با یافتن ارزشهای خود و تدوین راه حل های درست در جهت رفع مشکلات و شیوه های صحیح مدیریت ذهن و افکار و هیجانات ورزشکاران بتوانید با آرامش و تفکر تورنمنت پیش رو را با موفقیت پشت سر بگذارید. مراقب باشید که رقیب اصلی در درون شماست نه بیرون.با نیازهایتان به میدان رقابت نروید با ارزشهایتان روی سکو قرار بگیرید بعد می بینید که خیلی چیزها دارید.

مشاهده پروفایل: دکتر امین رفیعی پور
نویسنده: عماد شاه صفی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *