ارتقای تاب آوری زنان شاغل

راهکاری برای ارتقای تاب آوری زنان شاغل

در زندگي معاصر شاهد تجربه های متعدد  استرس زايي هستيم. كه بهداشت روان افراد را به مخاطره انداخته و باعث بروز ناراحتي هاي رواني مي گردند. يكي از عوامل مؤثر بر عملکرد افراد در سازمان ها استرس شغلي  است. كه سلامت افراد را در معرض خطر قرار مي دهد. به دلیل شرایط دشوارتر زنان شاغل از جهت اینکه معمولا علاوه بر وظایف شغلی و حرفه ای، مراقبت از کودکان، وظایف منزل و امور خانه نیز بر عهده ی بسیاری از آنها قرار می گیرد. ارتقای تاب آوری در این دسته از افراد از اهمیت بیشتری برخوردار است. هر چند که سابقه ی کار، تاهل و شرایط کاری از متغیرهای مهم در استرس افراد هستند. پژوهش های مختلف حاکی از این بوده اند که با آموزش مثبت اندیشی، تاب آوری در این زنان افزایش داشته. و به علاوه زنان شاغل کمتری دچار فرسودگی شغلی شده اند.

افراد با جهت گيري خوش بينانه به آينده، موقعيت هاي استرس زا را با ديدي مثبت ارزيابي مي كنند. و به توانایی هایشان جهت گذر از مشکلات ایمان دارند. افراد خوش بين در مواجهه با رويدادهاي استرس آميز از خود ثبات و اطمينان نشان مي دهند. و گرایش دارند در مورد آينده، گزینه های مثبت را در نظر بگيرند. و به میزان بیشتری از راهبردهاي مقابله اي مسأله مدار جهت رویارویی با مشكلات استفاده می کنند. به همین دلیل خوش بینی نقش مهمي در سازگاري افراد با موقعيت هاي فشارزاو به عبارت دیگر،رشد تاب آوری ايفا  مي كند. افرادی که تاب آوری بالایی دارند، در محیط کار نیز به مراتب کمتر دچار فرسودگی شغلی می شوند. که از علائم آن افسردگی،کاهش رضایت شغلی،مشکلات بین فردی، خستگی مدام، تحریک پذیری،و کاهش بازده کاری است. افراد تاب آور زندگی هدفمندتری در مقایسه با سایرین دارند.

در واقع سازمان ها و ادارات می توانند با آموزش مهارت مثبت اندیشی به کارکنان خود، تاب آوری آنها را به میزان قابل توجهی بالا برده و از فرسودگی شغلی و بار اقتصادی و بهداشتی ناشی از آن بکاهند. به طور معمول مهارت خوش بینی توسط یک روانشناس با تجربه و از طریق گروهی با استفاده از مراحل زیر قابل آموزش است:

  1. آموزش شناخت افکار خودآیند منفی و باورهای منفی در مورد خود، خدا،آینده،دیگران
  2. آموزش مهارت ردیابی افکار، بررسی شواهد و توقف افکار منفی
  3. آموزش بین حوادث ناخوشایند،باورها و تغییرات خلقی پس از آنها
  4. آموزش اصلاح سبک های تبیینی بدبینانه اسنادی،فنون منحرف کردن و یادگیری سبک های تبیینی خوش بینانه
  5. تحلیل توجه( مهارت های قاطعیت و نه گفتن و کش دور مچ)،یادگیری مناظره با خود( یافتن شواهد برای تفسیر خود، یافتن تفسیرهای دیگر و ارزیابی سودمندی باورها)؛ فرایند نیروزایی(خلاصه کردن افکار و برنامه ریزی)
  6. 6-      یادگیری مهارت پذیرش خود، خودباوری،تمرکز بر توانمندی ها و محدودتلقی کردن ناتوانی ها
  7. تقویت باورهای دینی،ایمان و توکل به خدا،اعتقاد به مشیت الهی در مواجهه با سختی ها
  8. جمع بندی نهایی و مرور برای افراد

تاثیر تفکر مثبت بر ارتقای تاب آوری و کاهش فرسودگی شغلی در زنان شاغل

افراد تاب آور در شرایط سخت کاری سلامت روانشناختی خود را حفظ می کنند. و دارای سازگاری روانشناختی هستند. از این راه باعث افزایش کارایی و نیز احساس رضایت فردی در کاری که به آن مشغول هستند می شوند.

البته علاوه بر آموزش مثبت اندیشی، روش های شناختی و رفتاری دیگر و نیز آموزش مهارت پذیرش و تعهد نیز به ارتقای تاب آوری افراد کمک می کند. همچنین گروه درمانی های درون سازمانی می تواند منجر به ارتقای تاب آوری کارکنان شود.

از آنجا كه سخت رويي و تاب آوري به عنوان مهارت هاي رواني و شغلي هستند. به عنوان تعديل كننده هاي شخصيتي در تشويق و ايجاد روشهاي مقابله اي مثبت در افراد تحت فشاره اي رواني و با فرسودگي شغلي نيز ارتباط دارند، پيشنهاد مي شود.

مهارت هاي افزاينده تاب آوري شامل معنويت ، معنا در زندگي، اميد، خوش بيني، استدلال اخلاقي ، عزت نفس، مهارت هاي حل مسأله و مهارت هاي مديريت هيجاني، از طريق تشكيل كارگاه هاي شناخت و آموزش تاب آوري، به کارکنان آموزش داده شود. تا در نهايت بتواند منجر به كاهش استرس شغلي ، افزايش رضايت شغلي و كاهش فرسودگي شغلي خصوصا در زنان شاغل باشیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *