فواید وتاثیرات مطالعه کتاب بروی سلامت روان

تحقیقات نشان میدهد مطالعه کتاب روی بهداشت روان افراد تاثیر مستقیم دارد وهرچه مطالعه بیشتر باشد بیماری های روانی مثل افسردگی و اضطراب کاهش پیدا میکند .

براساس پژوهش های انجام شده ، کتاب خوانی یکی از بهترین راهها برای غلبه براضطراب وافسردگی است ومی تواند آرامش انسان راافزایش دهد.

بویژه در شرایط سخت کرونایی درکنار ورزش کردن ،ذهن آگاهی وهر فعالیت آرامش بخشی ،کتاب خوانی نیز در بالابردن تاب آوری میتواند مفید واقع شود.

مطالعه کتاب موجب بهبود عملکرد مغز وتقویت تفکر میشود و درواقع تغییرات عصبی وافزایش اتصالات مغزی را ایجاد و موجب بالا بردن بهره هوشی درانسان میشود.

اختلالات بی خوابی

یکی از روش هایی که برای درمان اختلالات بی خوابی توصیه میشود خواندن کتاب قبل از خواب به جای استفاده از تلفن همراه است زیرا نور تلفن همراه پیام بیداری را به مغز میدهد در عوض کتاب خواندن در نور کم ،پیام به خواب رفتن را به مغز ارسال میکند .

کتاب خوانی همچنین در بحث روابط وسازگاری فردی و اجتماعی بسیار اهمیت دارد.

افراد کتاب خوان ارتباطات بهتری میتوانند برقرار کنند زیرا درک بهتری از خودو دیگران خواهند داشت ودرنتیجه سطح همدلی آنها نیز بالاتر و اشتیاق بیشتری برای مشارکت درفعالیت های اجتماعی وفرهنگی از خود نشان میدهند.

تقویت یادگیری در کودکان

مورد دیگر از تاثیرات کتاب خوانی بروی تقویت یادگیری درکودکان است،کودکانی که قبل از رفتن به مدرسه علاقمند به مطالعه کتاب هستند.

درمدرسه نیز یادگیری بهتری درتمام دروس نسبت به سایر کودکان خواهند داشت ودرک مطلب و سرعت خواندن درآنها بالاتر خواهد رفت .

باتوجه به فواید گسترده کتاب خوانی و پایین بودن سرانه کتاب خوانی در کشور ما به نظر میرسد نیازمند اقدامات بیشتری برای فرهنگ سازی وسوق دادن مردم به این سمت و سو هستیم.

اگر بتوانیم مطالعه را در جامعه به صورت یک عادت در آوریم, دیگر ارتباط با جهان دانش و آگاهی سخت و ممتنع نخواهد بود و بدون هیچ زحمت و مرارتی خواهیم توانست از راه مطالعه درک واندیشه خود را نسبت به جهان هستی رشد و تعالی ببخشیم .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *